Bestigning af Mt. Elbrus (5642 m), Kaukasus, Rusland

11. juli - 27. juli, 2003

Side 1 2 3

klik på sidetal for valg af side

click here for English version union jack

Dag 5.

Næste morgen gentager vejrmønsteret sig heldigvis og vi får således lavet akklimatiseringsturen til 4900m i godt vejr - dog med stærk vind fra vest.

Lotte på akklimatiseringsturen fra lejr 3 i 4400m til 4900m med bjergkæden mod Georgien i baggrunden.

Hans på aklimatiseringsturen fra lejr 3 i 4400m til 4900m med Elbrus toppene foran sig.

Dag 6.

Kl. 2 ringer vækkeurene og et hurtigt kig ud af teltet viser at vejrmønsteret stadig holder. Det er klart opadtil, men det blæser meget fra vest. Vi beslutter os dog alligevel for at gå mod toppen. Kl. 3.30 rykker vi ud af teltet, og så er der kun én vej - opad!

Solen begynder at stige op. Topturen er igang.

(Billede taget mod øst kl. 5)

Solen er nu kommet op over horisonten og maler bjergene og skyerne i de smukkeste røde farver.

(Billede taget mod øst kl. 6)

Elbrus der kaster sin skygge mod vest.

Helt fantastisk smukt som skyggen fortsatte op i luften...

(Billede taget kl. 6.15 mod vest)

Det fortsætter med at blæse kraftigt fra vest som det tydeligt fremgår af nedenstående billede. Det fører til en del nedkøling - både af os og den medbragte væske. Jeg får således den tvivlsomme fornøjelse af at bære en liter frossen væske op og ned af bjerget....

Lotte på "traversen" oven over Pastukhova Rocks og henimod sadlen mellem de to toppe.

(Billede taget mod øst kl. 6.30)

Lotte på vej mod sadlen (5416m) mellem de to toppe. Endelig går det næsten ligeud så vi kan samle kræfter inden den sidste del af ruten der også er den stejleste.

Ruten går stort set lodret op fra Lotte's placering indtil man når om på "bagsiden" af toppen hvor den fortsætter. Fygningen fra toppen viser at det også blæser dér!

(Billede taget mod nord kl. 8)

Idet man går fra sadlen mod toppen bliver man "snydt" af flere fortoppe. Der er et plateau deroppe, så der er en del toppe der næsten er lige høje. Man er dog ikke i tvivl når man endelig når den rigtige (som selvfølgelig er den der ligger længst væk!) da den er markeret med en stor sten, flag etc.

Lotte på toppen kl. 10.00

Sikke en udsigt der var deroppe. Selvom der sædvanen tro var trukket en del skyer sammen under os, så kunne man alligevel se sortehavet mod vest og bjergkæden mod syd. Et imponerende syn. Pga skyerne der samlede sig under os med den sædvanlige stigende hastighed, fik vi hurtigt vendt fronttakkerne nedad. Kl. 13.30 efter 10 timer på farten var vi tilbage i teltet.

Og så er det Hans' tur.

Dag 7.

Egentlig ville vi gerne have fortsat ned til Terskol efter topbestigningen dagen før, men vi var for trætte og dehydrerede og besluttede derfor at blive en nat mere i lejr 3. Næste morgen var vejret endnu engang godt og vi fik således pakket teltet og sat kursen nedad. Dejligt at komme ned til et varmt bad og frokost på caféen.....

Lotte på de sidste meter mod Barrels hytterne og dermed liften ned til dalen.....